فمینیست های ایرانی

آخرین نظرات

در اولین پست این بلاگ به مطلبی از سایت الف اشاره می نماییم. قبل از اینکه به سراغ اصل خبر برویم خاطر نشان می سازیم که یکی از راهبردهای اصلی ژورنالیست های فمینیست در رسانه های کشور (که تقریبا در هر رسانه ای شعبه و نماینده ای در حوزه زنان وجود دارد) دامن زدن به اخبار زنانه و تازه نگه داشتن مطالبات زنان با خبر سازی است. حالا اگر این خبر مربوط به جامعه هدف باشد تاثیر گذاری اش بسیار بیشتر است و فمینیست ها به همین دلیل بیشتر بر اخبار داخلی متمرکز می شوند. اگر روزی یا هفته ای گذشت و خبر داخلی در حوزه راهبردی فمینیست های ژورنالیست پیدا نشد آنها دست به دامن اخبار خارجی می شوند. نمونه آن هم در خبری است که این روزها از بسیاری از سایت های اینترنتی منتشر شده است.
سایت الف
خبر مربوط می شود به اقدام یک روزنامه ناشناخته یهودی (با تیراژ بسیار کم) در سرزمین های اشغالی، که اقدام به حذف دو زن حاضر در یک جمع سیاسی نموده و در صفحه اول خود چاپ نموده است. این خبر که اصلا ارزش خبری ندارد مورد استفاده فمینیست ها قرار می گیرد و با عنوان جنجالی «جنجال حذف تصاویر زنان از یک عکس+ سند» در رسانه ها منتشر می گردد.

نتیجه ای که این خبر بر روی مخاطب می گذارد عبارت است از:
1- کسی جرئت حذف عکس زنان از همایش ها را نداشته باشد و اگر چنین کند مورد جنجال قرار می گیرد.
2- قدرت نمایی زنان
3- ترسیدن مردان از اینکه بخواهند علیه زنان موضعی بگیرند.

منبع:    
- اصل خبر در سایت الف: لینک  /  تصویر مطلب
- نتیجه جستجوگر گوگل درباره این خبر: لینک اول

۹۲/۰۵/۱۴
مدیر

نظرات  (۲۶)

۲۰ مرداد ۹۲ ، ۰۵:۲۲ آیا کمیته ملی «تامین امنیت زنان» تشکیل می‌شود؟
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: معاونت امور زنان و خانواده لایحه «تامین امنیت زنان» را در81 ماده تدوین کرده است و در حال حاضردر کمیسیون لوایح دولت در حال بررسی است؛ البته این مرحله حدود دو سال به طول می‌انجامد و پس از تصویب درهیات دولت، تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.
۲۰ مرداد ۹۲ ، ۰۵:۲۳ آیا زنان پشت درهای پاستور ماندند؟
پس از آنکه وزاری پیشنهادی دکتر حسن روحانی در مراسم تحلیف وی در مجلس اعلام شد، مشخص شد که بر خلاف انتظار اولیه که عمدتا ناشی از امید به دیدگاههای بیان‌شده از سوی رئیس‌ جمهوری در زمان نامزدی و شناخت از تیم کارشناسان و نزدیکان وی بود، از هیج زنی به عنوان وزیر در کابینه استفاده نشده و بر اساس برخی اظهارنظرها کابینه دست کم در بخش هیات وزیران، «مردانه» چیده شده است.
۲۰ مرداد ۹۲ ، ۰۵:۲۵ زنان ناقل بیماری هموفیلی
یک متخصص هماتولوژی گفت: زنان، ناقل بیماری هموفیلی هستند آنها خود بیمار نمی‌شوند و این در حالی است که این بیماری، بیشتر در افراد مذکر مشاهده می‌شود.
۲۰ مرداد ۹۲ ، ۰۵:۲۹ مرد آمریکایی زنش را با گلوله کشت و عکسش را در فیس بوک منتشر کرد
مدینا 31 ساله پس از اینکه همسرش جنیفر آلفونسو 26 ساله را در آشپزخانه به قتل رساند، در صفحه شخصی اش نوشت :«من بخاطر قتل همسرم به زندان می روم و یا به مرگ محکوم میشوم و شما دوستان مرا در خبرها خواهید دید. همسرم مرا با مشت می زد و من دیگر نمی توانستم رفتار تحقیر آمیزش را تحمل کنم و کاری را که باید انجام دادم و امیدوارم شما درکم کنید. »
۲۰ مرداد ۹۲ ، ۰۵:۳۰ زنان خانه‌دار خوشبخت‌ترند یا زنان شاغل؟
به موجب آمار تحقیقاتی " احساس سعادت ملی " در انگلستان، زنان خانه دار در مقایسه با زنان شاغل خود را خوشبخت تر احساس می کنند.
۲۰ مرداد ۹۲ ، ۰۵:۳۷ جولایی:مهریه 110 سکه ای تعداد زندانیان مهریه را نصف کرد/گرانی سکه تاثیربدی داشت
حدود 2هزار و 100 نفر بدهکار مهریه در زندان داریم
۲۰ مرداد ۹۲ ، ۰۵:۵۱ سوال از دفتر رهبری
با سلام.
چرا رهبر انقلاب درباره نرخ بیکاری در بین پسران جوان و مردان جوان اظهار نظر نمی کنند؟
چرا آیت الله خامنه ای درباره آمار بالای اعتیاد در بین مردان سخنرانی نمی کند؟
چرا رهبری با توجه به وظیفه حسن نظارت بر سیاست های کلی نظام، در قبال اوج گیری سیاست ها و رفتارهای کلی نظام به جهت گیری های فمینیستی اقدام عملی انجام نمی دهد و فقط به توصیه و موعظه بسنده می کند؟
چرا در نظام حتی یک مرکز و نهاد و معاونت که وظیفه اش تبیین جایگاه مرد در جامعه اسلامی و حمایت از حقوق مردان باشد نداریم؟
۲۷ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۳۳ منصور صادقی
در نوشته شما این عبارات جالب توجه بود:
1 - افزایش فرار دختران و پسران از خانه ‌،رواج رابطه نامشروع زنان،‌رواج بی بندو باری ‌،تضاد و اختلاف درون خانواده،‌قتل، جنایتا و جرم
2 - آبروی نظام حکومتی و اجتماعی ما را به باد داده اند
3 - در حال حاضر توجه به آسیب هایی که زنان کشورمان در معرض آن قرار دارند ازدواج مطلوبی ندارد و در بیشتر موارد از افراد سوء استفاده می شود هیچ حقی برای آنان وجود ندارد.
4 - به مردان یادآور می شود که با مردانگی به خرج دهند و بگویند که این زن همسر قانونی و شرعی من است
 جالب این است که در پشت این سخنان احساسی هیچ استدلال و دلیل منطقی وجود ندارد. به ترتیب بررسی می کنیم:
1. چرا ازدواج موقت باعث موارد مطرح شده در شماره یک می شود؟ این در حالی است که مردان و زنان به خودی خود روابط جنسی دارند و حالا اگر ازدواج موقت با سختی و مشکلات مواجه شود، مردم به زنا روی می آورند.
2. ازدواج موقت نمونه شفاف مدل پیشرفته و نوین غرب در بحث ارتباط جنسی آزاد است. تعجب می کنم که چطور این شخص به خود اجازه داده که آن را باعث آبرو ریزی بداند. بر چه اساس و به کدام دلیل؟ بر فرض که رسانه های ضد انقلاب، یک تصمیم ما را زیر سوال ببرند. این دلیل نمی شود که ما از رویکرد خود دوری گزینیم؟ آنها به دنبال پیشبرد اهداف خود در ایران هستند و هر چیزی که مانعی بر سر آنها باشد را به چالش می کشند. پس این دلیل خوبی نبود
3. طبق آمار موجود از هر سه ازدواچ یکی به طلاق منجر می شود که 90 درصد درخواست طلاق ها از جانب زنان است و روزانه و سالانه تعداد قابل توجهی از آقایان قربانی شیادی خانم های خودخواه، متکبر، خودپرست، مغرور و متکبر ایرانی می شوند و مجبورند یا سالها در زندان آب خنک بخورند و یا تا آخر عمر مهریه خانم را قسط دهند. لذا ازدواج موقت در ابتدا فرصت مناسبی برای کاهش مفاسد و شناخت زنان جهت ازدواج دائم است. چیزی که غرب به آن رسیده است و بیش از 50 درصد مردان و زنان غربی تجربه طلاق را حس کرده و عمدتا در ازدواج های دوم شان موفق می شوند. لذا ازدواج موقت مانعی بر سر شیادی زنان هست و به نفع جامعه است. این در حالیست که زنان امروز در بسیاری از عرصه ها جلوتر از مردان هستند: 70 درصد دانشگاه ها، 70 درصد مشاغل دولتی و اداری و بانکی و ... ، توجه ویژه قانون و رسانه ها به زنان و بدون دغدغه  و فشار روانی خاصی ناشی از مرد بودن و سربازی رفتن و زیر فشار تیترهای توهین آمیز وبلاگ هایی مثل شما بودن.
4. هرجا به ضرر زنان است می گویند از مردان انتظار مردانگی داریم و هر جا به سودشان است می گویند مردانگی تحجر است و باید رویکردی انسانی داشت. مردان امروز نیز حقوق انسانی دارند و ما بر این اعتقاد داریم که در جامعه امروز جایی برای مردانگی برای پسران و مردان وجود ندارد. مردانگی زمانی فرصت بروز پیدا می کند که مرد در جایگاه بالا و والای مالی و اخلاقی و ... باشد و زن در جایگاه پایین تر. تا بتواند به زن عشق بورزد و از او حمایت کند. لیکن امروز چنین چیزی نیست و مردان در عرصه های مختلف از زنان و دختران همسن شان عقب ترند و همین باعث بالا رفتن آمار زندگی مجردی، طلاق، افسردگی، اعتیاد و ... شده است.
لذا نتیجه می گیریم این مطلب خلاف واقع و از روی احساسات نوشته شده و توجیه منظقی ندارد.


http://paradox.blog.ir/1392/05/27/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA%D8%8C-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%86%D8%B1%D8%A8%D8%AF%D8%9F!

۲۷ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۴۳ منصور صادقی
دین شیطان هم یک دین زن سالار است. تمام ادیان بر مرد سالاری منطقی تاکید داشتند. جامعه ای که مرد سالار نباشد زن سالار است و ارزشهای اخلاقی و مردی و مردانگی در آن می میرد و فحشا و بی بند وباری و تجرد و تنهایی و اعتیاد و طلاق و همجنس بازی و کاهش نسل در آن شیوع می یابد/
۲۷ مرداد ۹۲ ، ۱۳:۱۰ منصور صادقی
با این افراد درباره روش هایی که زن ها برای آزار مردان استفاده می کنند مصاحبه بگیرید. گویا فقط می خواهید آقایان را دیو جلوه دهید و زنان را فرشته؟

http://www.yjc.ir/fa/news/3716660/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%86%D8%B1%D8%A8%D8%AF

۲۷ مرداد ۹۲ ، ۱۳:۵۵ منصور صادقی
این همه مرد دارن روزانه در سوریه کشته میشن و گردن بریده میشن. بعد شما آمدی از مظلومیت زنها سخن گفته ای؟ اگر با زنها مثل آقایون برخورد می شد چه احساسی بهتون دست می داد و چطور شیون و زاری می کردید؟
حالا باز بگین زنها مظلومند!!
۲۹ مرداد ۹۲ ، ۱۱:۵۵ منصور صادقی
http://www.ghanoononline.ir/News/Item/85223/20/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%DA%A9%D9%88%D9%86%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86.html


http://www.dw.de/افزایش-مصرف-کوکائین-و-حشیش-در-میان-زنان-ایران/a-17026843

http://www.dw.de/علل-شیوع-اعتیاد-به-مواد-مخدر-در-میان-ایرانیان-از-نگاه-اکونومیست/a-17026224
http://iranwire.com/fa/projects/2121

http://www.bbc.co.uk/persian/science/2013/05/130517_mgh_facebook_pourabdillah.shtml

۲۹ مرداد ۹۲ ، ۱۳:۱۸ منصور صادقی
این پست شما مثل همان حاضر جوابی های زنانه است که واسه اینکه حریمی واسه خودشون در مراسمات خانوادگی قائل باشند حق آقایون رو پایمال می کنند و در پاسخ به سوال اقایون میگن خودتون رو وارد این خاله زنک بازی ها نکنید!!!!
سربازی زن ها رو به مسخره گرفتید که بگید چنین ظرحی غیر منطقی و تمشخرآلود است.
آقای حمیدی مشکل از فرهنگ ما است که همه ی امورات بر وفق زنان می چرخد. وقتی چیزی به نفع زنان باشد حتی اگر به ضرر مردان هم باشد باز همه موافقند و اگر کسی با آن ها مخالفت یا اعتراض کند او را سرکوب می کنند و او را ناحق جلوه می دهند. می گوییم در ایران زن سالاری داریم به این دلیل است: همیشه کسی که قدرت در دست اوست مظلوم نمایی می کند و چون قدرت دارد می تواند کاری کند تا در ذهن مردم از یک مستضعف، یک ظالم و از خودش فردی مظلوم مجسم شود. مظلوم واقعی فریادش در همان دم خفه می شود! ما نیم قرن است که صدای شکایت زنان را می شنویم و هر چه قدرت می یابند با صدای بلندتری فریاد می زنند و بیشتر نمای مظلوم به خود می گیرند. اجتماع ما زن سالار است که خانم ها هر حرف آقایان را با توهین جواب می دهند و عادی به نظر می آید.


۳۰ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۲۸ منصور صادقی

آدم این کامنت های مرد ستیزانه بی عفت را در خبرآنلاین میخونه تعجب می کنه. انگار نه انگار که برخی خواننده ها بی دینی و بی اخلاقی خودشون رو به اسم عدالت و برابری می ذارن. داشتن اخلاق هم خوب چیزیه. بهتره نظرات مون در چارچوب نگرش انسانی و علمی باشه. نه خودخواهی.

http://khabaronline.ir/detail/308863/society/family#

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت گزارشگران و تحریره روزنامه وزین قانون. لازم می دانم درباره این مطالب نکاتی را خاطر نشان سازم:
1. حمایت از زنان مطلقه در حالی که 90 درصد درخواست طلاق ها از سوی زنان در دادگاه مطرح می شود باعث دامن زدن به طلزله طلاق از سوی زنان می شود. زیرا وقتی بدانند که با خروج از یک «خرابه» که به دلایل مختلفی همچون بیکاری افسردگی کم درآمدی و عدم آموزش های صحیح به جنس مرد در جامعه پدید آمده است، یک «بهشت» در انتظار آنهاست مسلما همین تحمل فعلی نیز که متاسفانه در بین زنان بسیار کم شده است نیز کمتر خواهد شد و این فاجعه، ابعاد بیشتر و بزرگتری خواهد یافت.
2. مشکل کمی درآمد فقط مخصوص بانوان نبوده و امروز ما با میلیون ها پسر شاغل کم درآمد مواجه هستیم که به دلیل حقوق کم و عدم پشتوانه کاری و اقتصادی، هرگز ریسک ازدواج را نمی پذیرند و در صورت پذیرش آن نیز رفتار و واکنشی شکننده و سخت از خود بروز می دهند.
3. اشتغال زنان در حالی که از سوی کارشناسان مطرح شده در نوشته به عنوان «راه حل» عنوان شده است که همین مسئله یکی از دلایل فروپاشی خانواده و آمار بالای طلاق در زنان شده است. زنان شاغل با پسران بیکار یا کم درآمد ازدواج نمی کنند و به فرض ازدواج، خانواده پدید آمده خانواده ای شکننده خواهد بود. به عبارت بهتر دامن زدن به اشتغال زنان در حالی که مردان بسیاری بیکار هستند موجب سرازیر شدن موج زنان جویای کاری می شود که حاضرند با درآمد کم، فرصت اشتغال را از مردان بگیرند.
4. باید بپذیریم که حل مشکلات زنان جامعه، در گروی حل موانع پیشرفت و اعتلای مردان است. وقتی رسانه ها مرتب از حقوق زنان دم می زنند و به مسائل و مشکلات آنها رسیدگی می کنند و مردان جامعه روز بروز از لحاظ فکری و اخلاقی و فرهنگی دچار تنزل می شوند و توانایی ازدواج را ندارند، این موضوع و موضوعات این چنینی نمود بیشتری می یابد.
5. راه حل در بازگشت به رهنمون های دین اسلام همچون رواج چند همسری مردان و فراهم کردن شرایط ازدواج و نشاندن نقش مرد در جایگاه درست آن بدون در نظر گرفتن استانداردهای اجتماعی غرب و مدرنیته است.

http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=22007

۳۰ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۵۷ منصور صادقی
چند تا حرف ایشان جالب بود: 1. نرخ بیکاری در کشور ما مثل کشورهای اروپایی است!! 2. ما مشکل اشتغال نداریم و این مسئله برای ما حل شده ولی کماکان این مشکل وجود دارد / در مصاحبه هیچ اشاره ای به کم درآمدی شاغلین و بیکاری مضاعف پسران نسبت به دختران نشده بود / در مصاحبه هیچ اشاره ای به تبعات رویکردهای فمینیستی در حوزه زنان، بر تاثیر آن روی نهاد خانواده نکرده بودید. گویا فراموش کردید که حل مشکل زنان در گروی حل مسائل مردان و حفظ بنیان خانواده نیازمند توجه به هر دو جنس است. اما در کشور ما همه رسانه ها و مسئولان و قوانین ، به نفع زنان است و مردان روز بروز به حاشیه می روند. علت عمده طلاق ها و زندگی مجردی و سبک زندگی مدرن نیز در تغییر نقش مرد و زن در جامعه است که متاسفانه هیچ اشاره ای در گفتگو به آن نشده.
۳۰ مرداد ۹۲ ، ۲۱:۴۹ کامنت اعتراضی

http://www.yjc.ir/fa/news/4521193


http://alef.ir/vdcdz90f5yt0ns6.2a2y.html?196307


http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/1164429592590101744_قبل-از-فحاشی،-قانون-را-بخوانید.html



تصاویر جالب:
افتتاح بانک اقتصاد نوین توسط یک زن:
http://www.en-bank.com/images/website/PicForNews/News910313.jpg

http://www.behzisti.ir/News/Show.aspx?id=24249

- - - - - - - -
وقتی 100 درصد کارمندان بانک ها زن هستند:
http://www.bsi.ir/PortalData/Subsystems/News/NewsImages/shobeh.jpg

۰۶ مهر ۹۲ ، ۲۳:۱۷ متجاوزان در تجاوز به دختر جوان ناکام ماندند
خانم های ایرانی که خیلی شجاع و دلیر هستند. اصا نیازی به کمک ندارند. خیلی هاشون هم برابری طلب شدند  و  تقاضای حقوق برابر و حتی بیشتر از مرد دارند. غیرت برای زمانی است که مردان بر زنان سلطه دارند و از آنها حفاظت می کنند. نه الآن که زن ها بر مرد ها سلطه دارند و نرخ اشتغال و تحصیلات دانشگاهی و تخصص و ... در آنها بیشتر از جنس مخالفشان هست. اصولا غیرت در زمانه فعلی چیزی جز حمیت نیست. همان بهتر که خانم ها از خودشان محافظت کنند و مردان هم از خودشان.
۰۷ مهر ۹۲ ، ۲۰:۴۶ پاسخ به منصوره صامتی
آیا می دانید در ایران تنها حکومت شیعه بر اساس آمار رسمی :

از 7  میلیون زن مطلقه، 90 درصدشان خودشان درخواست طلاق داده اند و باعث فروپاشی نهاد خانواده شان شده اند. از این 90 درصد، 65 درصد تا 70 درصد طلاق ها به صورت توافقی صورت می پذیرد ولی به درخواست زن هاست؟   

آیا می دانید با وجود 3 میلیون زن بیوه، میلیون ها مرد بیوه نیز هست که به خاطر خودخواهی زنانه یا اشتغال در بیرون از خانه به خاطر تصادف یا جراحت مرده اند یا مصدوم و خانه نشین شده اند؟ آیا می دانید چند صد هزار پسر در حال حاضر موظف به پرداخت مهریه به زنان خودخواهی هستند که هیچ مسئولیتی در قبال خانواده حس نمی کنند و انتظار دارند شوهر،بنده و نوکر دربست شان باشد؟ 

آیا می دانید اکثریت 2 میلیون دختران بالای 35 سال که به تجرد قطعی رسیده اند به خاطر خودخواهی خودشان در بالا گرفتن شرایط ازدواج و حسادت های زنانه حاضر نشده اند با شرایط پایین و سختی تن به ازدواج بدهند؟ یا زن هایی که ازدواج کرده اند نمی گذارند مرد شان دوباره ازدواج کند و زیر پر و بال دختر و زنی دیگر را بگیرد؟


مردهایی بلاتکلیف انسانهایی که به رسم فمینیستی مسئولان و زنان مسئول در سازمان ها و نهاد هایی که از الف تا ی زنان در آن تصمیم گیری می کنند نه تنها حمایت نمی شوند بلکه در بسیاری از اوقات تیغ برنده ی تهمت و سوء ظن مرگ انسانیتشان را سبب می شود .

این در حالی است که در آمار غیر رسمی حدود 4.5 میلیون پسر تحصیل کرده بیکار داریم که در آمار بیکاری در بین پسران و مردان جوان در مقایسه با زنان بیشتر است و اشتغال آنها با شرایط خاص  (مثل گذراندن سربازی اجباری) در نظر گرفته می شود که جمعیت آنان از برخی کشورهای جهان افزونتر است (هیچ جای دنیا اینقدر که در ایران به زنان و دختران بها می دهند بها نمی دهند. آمار اعتیاد و افسردگی و زندگی مجردان و بیکاری و کم درآمدی آنها سندی بر این قضیه است)!

یک سوال این تعداد مرد بیکار و مجرد و معتاد در کجای تاریخ اسلام به نسبت جمعیت مسلمان وجود داشته اند؟

در شرایط فعلی جامعه که امکان ازدواج برای مجردان با وضعیت نرمال هم وجود ندارد برخی بزرگان می فرمایند راه حل شرعی ازدواج است که این مهم به این راحتی قسمت مردان مطلقه ای که در حال پرداخت مهریه زنان خودخواه سابقشان هستند نخواهد شد و همچنان بزرگان می فرمایند برای رهایی از چرخه ی معیوب مشکلات روحی و اخلاقی راه حل شرعی ازدواج موقت است اما از سویی برخی دیگر بزرگان می فرمایند اگرچه ازدواج موقت در شرع هست ولی در شاءن نیست! جالبتر این است که برای بسیاری از زنان ، درخواست ازدواج موقت مثل فحش می باشد.

از طرفی برخی بزرگان دیگر همنوع می فرمایند زنان ایرانی بروند خارج با مجردها ازدواج کنند ولی با مردان متاهل هموطن ازدواج نکنند.

از طرفی هم برخی مردان در این بلاتکلیفی مسولان و بزرگان ، تکلیف خود را با دین یکسره می کنند قید همه چیزرا می زنند و راهی خانه های فحشا در کشورهای همسایه همچون آنتالیا و تایلند و دوبی (و حتی خانه های تیمی شهر خودمان) می شوند تا لکه ی ننگی باشند بر پیشانی زنان تنها حکومت شیعه!
۰۸ مهر ۹۲ ، ۱۰:۴۲ منصور صادقی

در گفت‌وگوی «حمایت» با کارشناسان مطرح شد؛
چگونگی پیگیری توهین و افترا در رسانه‌ها


گروه حقوقی- ویدا موسوی: چندى است در رسانه‌ها شاهد آن هستیم که برخی از افراد بدون آنکه طرف مقابلشان فرصت صحبت و رویارویى و دفاع از منافع خود را بدهند، مواردى را در قالب اتهام، افترا، توهین و...مطرح می‌کنند.

طرح چنین مطالبی می‌تواند پیامدهای حقوقی داشته باشد؛ عینی حقوقی را برای مخاطب و تکالیفی را برای رسانه و مسئولیت‌هایی را برای گوینده این مطالب ایجاد کند. گاهى در رسانه‌ها اسامى افرادى به میان مى‌آید که شاید هیچ‌گاه فرصت دفاع از خود و اعلام دیدگاه‌شان را در آن رسانه پیدا نکنند. در گفت‌وگو با کارشناسان نخست قصد داریم به بررسى انواع رسانه‌ها بپردازیم و قوانین حاکم بر عملکرد آنها در این زمینه را به طور مختصر بررسى کنیم، سپس به تفکیک اتهامات وارده، ویژگی‌هاى جرائم مذکور و آثار قانونى هر یک می‌بپردازیم.
انواع رسانه‌هاى جمعى
یک کارشناس ارشد حقوق با بیان اینکه رسانه‌هاى جمعى را می‌توان به دو دسته اصلى تقسیم کرد، می‌گوید: دسته اول رسانه‌هاى مطبوعاتى هستند که از طریق چاپ به انتشار مطالب مى‌پردازند و دوم رسانه صوتى و تصویرى مانند صدا و سیما هستند که از طریق ساخت، تولید و پخش برنامه به انعکاس موضوعات متنوعمی‌پردازند.
شیوا وکیلی خاطرنشان می‌کند: در خصوص مطبوعات و آثار منتشره، با بررسى قانون مطبوعات، مصوب 25 مرداد 1385، متوجه می­شویم که قانونگذار در مواد و بندهایى از آن، درباره نحوه پاسخگویى به اتهامات وارد‌شده به افراد اعم از حقیقى یا حقوقى، از سوى یک رسانه، اشاره کرده است.
این وکیل دادگستری با اشاره به مواد 23 و 30 این قانون می‌گوید: با عنایت به این مواد و تبصره‌هاى مربوطه، این نتیجه حاصل می‌شود که فرد متضرر، از راه‌هاى قانونى براى احقاق حق خود برخوردار است. وی ادامه می‌دهد: در ماده 23 تاکید شده است؛ هرگاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خلاف واقع یا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یاحقوقی) مشاهده شود، ذی‌نفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه، به صورت کتبی برای همان نشریه بفرستد و نشریه مزبور موظف است این گونه توضیحات و پاسخ‌ها را در یکی از دو شماره‌ای که پس از وصول پاسخ منتشر می‌شود، در همان صفحه و ستون، و با همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند، به شرط آنکه جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.
ماده ٣٠ این قانون نیز می‌گوید که انتشار هر نوع مطلب مشتمل بر تهمت یا افترا یا فحش و الفاظ رکیک یا نسبت‌های توهین‌آمیز و نظایر آن نسبت به اشخاص ممنوع است و مدیر مسئول جهت مجازات به محاکم قضایی معرفی می‌گردد و تعقیب جرایم مزبور موکول به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت استرداد شکایت تعقیب در هر مرحله‌ای که باشد متوقف خواهد شد. تبصره ١ این ماده نیز مقرر کرده است که در موارد فوق، شاکی (اعم از حقیقی یا حقوقی) می‌تواند برای مطالبه خسارتی که از نشر مطالب مزبور بر او وارد آمده، به دادگاه صالحه شکایت کرده و دادگاه نیز مکلف است نسبت به آن رسیدگی و حکم متناسب صادر کند.

نقص در مقررات رسانه‌های صوتی و تصویری
این کارشناس حقوقی در ادامه می‌گوید: در خصوص رسانه‌هاى صوتى و تصویرى یا همان صدا و سیما، با بررسى قوانین موجود، به نظر می‌رسد، هیچ گونه قانون رسمى و منتشر شده و مشخصى در باب این دسته از اتهامات وجود ندارد و حقوق فردى که در مظان اتهام قرار گرفته است، همانند آنچه در قانون مطبوعات صراحت دارد، مشخص نشده است. وکیلی ادامه می‌دهد: در اینجا شایسته است که قانونگذار محترم، با توجه به کثرت این گونه موارد، همانند قانون مطبوعات، اقدام به تصویب قوانینى با موضوعیت این گونه موارد کند که بتوان در موارد مشابه به آن استناد کرد.
تفکیک اتهامات وارده، ویژگی‌ها و آثار قانونى آن
ماده 697 قانون مجازات اسلامی که هم اکنون نیز جاری است مقرر کرده: هر کس به وسیله اوراق چاپى یا خطى یا به وسیله درج در روزنامه و جراید با نطق در مجامع یا هر وسیله دیگر به کسى امرى را صریحاً نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردى که موجب حد است، به یک ماه تا یک سال حبس و تا ٧٤ ضربه شلاق یا یکى از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.
وکیلی در خصوص اتهامات مطرح در ماده 697 قانون مجازات اسلامی (در کتاب پنجم تعزیرات مصوب 1375) می‌گوید: چند نکته در این ماده قابل توجه به نظر می‌رسد: نخست استفاده قانونگذار از کلمات «هر وسیله دیگر» است که با این فرض، صدا و سیما نیز مشمول این ماده می‌شود و هرگاه اتهامى از مجراى این رسانه به فردى وارد شود، ماده فوق الاشعار قابل استناد است.
نکته دوم و مهمتر این است که اساساً اتهام وارده مصداق جرم باشد؛ چرا که ماده ٢ قانون مجازات اسلامى مصوب سال ١٣٩٢ بیان می‌دارد: «هر رفتارى اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون براى آن مجازات تعیین شده است، جرم محسوب می‌شود.» این حقوقدان تصریح می‌کند: با فرض اینکه دو مورد بالا تحقق یابد، وارد‌کننده اتهام باید این توانایى را داشته باشد تا بتواند صحت موارد اتهامى را اثبات کند. بنابراین در فرضی که وارد‌کننده اتهام، نتواند اسناد یا مدارکى مبنى بر صحت ادعاى ارائه دهد، مشمول این ماده می‌شود. به موجب این ماده، افترا عبارت است از انتساب امر مجرمانه، با تحقق جمیع شرایط فوق‌الذکر به دیگرى.

مجازات توهین به افراد
یک کارشناس حقوق دیگر در بررسی جرم توهین و هتک حرمت اشخاص در رسانه‌های جمعی به ماده دیگری از قانون مجازات اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: ماده 608 قانون مجازات اسلامی در خصوص جرم توهین و هتک حرمت مقرر کرده است: توهین به افراد، از قبیل فحاشى و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ٧٤ ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزاى نقدى خواهد بود.
با توجه به لفظ «از قبیل» این ماده حصرى به نظر نمی‌رسد و دایره شمول آن، محدود به فحاشى و استعمال الفاظ رکیک نیست.
عباس ظهیری ادامه می‌دهد: نکته دیگر قابل توجه این است که بر اساس نظریات استادان علم حقوق جزا، نظیر دکتر گلدوزیان، توهین ممکن است غیابى هم باشد و حضور کسى که به او توهین شده است، حتما لازم نیست. از طرفى بر خلاف جرم افترا، راست یا دروغ بودن نسبت‌ها در توهین شرط نیست و فرد واردکننده اتهام، لزومى به اثبات صحت گفتار خود ندارد.
نکته قابل ذکر دیگر اینکه چنانچه فردى که مورد اتهام قرار گرفته، به دادگاه شکایت کند، استنباط توهین بودن یا نبودن یک لفظ مفهومى است که به اعتبار زمان و مکان و شخصیت طرفین، بر عهده دادگاه است و نظر قاضى صادرکننده حکم، در سرنوشت موضوع کاملاً مؤثر است.
این وکیل دادگستری برای روشن شدن موضوع به استفساریه نسبت به کلمه اهانت، توهین یا هتک حرمت اشاره می‌کند و می‌گوید: موضوع استفساریه این بوده است که آیا منظور از عبارت «اهانت، توهین و یا هتک حرمت» مندرج در مقررات جزایی از جمله مواد ۵۱۳، ٥١٤، ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و بندهای ٧ و ٨ ماده ۶ و مواد ٢٦ و ۲۷ قانون مطبوعات عبارت است از به‌کار بردن الفاظی که دلالت صریح بر فحاشی و سب و لعن دارد یا ‌خیر؟ و در صورت عدم صراحت مطلب و انکار متهم بر قصد اهانت و هتک حرمت آیا موضوع از مصادیق مواد مورد ذکر است یا خیر؟ وی ادامه می‌دهد: مجلس در این خصوص نظر داده است که از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین و...عبارت است از به‌کار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد یا ارتکاب اعمال و انجام حرکاتی که با لحاظ عرفیات جامعه و با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود و با عدم ظهور الفاظ‌ توهین تلقی نمی‌شود. ظهیری در پایان خاطر نشان می‌کند: در مجموع با توجه به مواردى که گفته شد و بررسى قوانین موجود و مواد قانونى مورد اشاره، چنانچه فردى در صدا‌وسیما، توهین، افترا یا هتک حرمتى را نسبت به اشخاص انجام دهد، با وجود خلأ قانونى که در رسانه صدا‌وسیما در این خصوص وجود دارد، فردى که در مظان اتهام قرار گرفته است، می‌تواند با استفاده از مواد فوق‌الاشعار و انطباق آن با مطالبى که گفته شد، از فرد وارد‌کننده اتهام به صورت شاکى خصوصى شکایت و حسب مورد، درخواست صدور حکم نسبت به متهم اصلى را از دادگاه کند.

۱۰ مهر ۹۲ ، ۱۹:۰۶ منصور صادقی

آقای غلامی. سلام. پیشنهاد می کنم یه جای رمان نویسی، کمی سعی نمایید حرفتان را خلاصه کنید و در کمترین جملات، مقصودتان را بیان کنید.

شما دو تا حدیث از شبکه های اجتماعی خواندی، بعد آمدی اینجا درباره جایگاه والاتر زن نسبت به مرد در جامعه سخن به میان می آوری؟ آیات قرآن را چه کار می کنی؟ احادیث دیگر را چطور؟>

راستی خوانده اید که جایگاه مرد در اسلام آنقدر بالاست که پیامبر اسلام فرمودند که اگر شرک نبود، دستور می دادم زن به مردش سجده کند. یا می دانید مرد در زمین و عالم ماده جای خدا را دارد و نفرین پدر همچون دستور خداوند، لازم الاجرا است؟

آیا می دانید پیامبر فرموده اند که اگر زن نبود، مرد به بهشت می رفت؟

چرا در میان 12 امام و 124000 پیامبر حتی یک زن نیست؟

این چیزهایی که شما می گویید یک اسلام من درآوردی فمینیست هاست و برای خوشایند زنها ، ویرایش و نگارش شده است. نتیجه این اسلام شما این شده که روز بروز زن ها در جامعه ایرانی گستاخ تر شوند، بی ادب تر شوند، جسور تر شوند، برابری طلب تر شوند و دیگر نه از پدر و نه از شوهر ، اطلاعت پذیری در اصول و مسیر کلی زندگی نداشته باشند؟

پیشنهاد می کنم مقالات رامین مهرآیینی را درباره زنان بخوانید.

۲۷ مهر ۹۲ ، ۱۳:۵۴ در گفت‌وگوی «حمایت» با دکتر عقیقی مطرح شد؛ قوانین حضور بیگانگان در ایران
در دنیای امروز، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود یک فرد کشور خود را ترک کند و سر از کشور دیگری در بیاورد، با افزایش شمار مهاجرت‌ها، نظام بین‌المللی دست به تدوین یکسری قوانین جهانی برای این افراد زده است؛ علاوه بر آن کشورها نیز بنا به مصالح خود قوانینی را درخصوص برخورد با بیگانگان تدوین کرده اند، قوانینی که اقامت، روابط بازرگانی، ازدواج و زاد و ولد را نیز در بر می‌گیرد و روابط متقابل دیپلماتیک در تدوینش نقش زیادی دارد.



همه آنهایی که ایرانی به حساب می‌آیند
یک حقوقدان در گفت‌وگو با «حمایت» در مورد بیگانگان می‌گوید: قانون مدنی ایران «بیگانه» را تعریف نکرده و صرفاً به معرفی اتباع ایران پرداخته است. بنابراین هر فردی که به موجب مقررات ایران تابعیت ایرانی ندارد بیگانه محسوب می‌شود. دکتر نگار عقیقی با بیان اینکه بیگانه شامل اشخاص بدون تابعیت و اتباع خارجی می‌شود ادامه می‌دهد: تبعه کشور ایران (شخص حقیقی) کسی است که به موجب مواد قانونی مرتبط، به ویژه ماده 976 تا 991 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، تابعیت ایران را داشته باشد. بر این اساس کسی ایرانی است که پدرش ایرانی باشد؛ در ایران متولد شده باشد حتی اگر پدر و مادرش نامعلوم باشند. به گفته وی کسانی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آنها در ایران متولد شده است به‌وجود آمده‌اند و کسانی که در ایران متولد شده‌اند، پدر آنها خارجی است و بلافاصله پس از رسیدن به 18 سال تمام یکسال دیگر در ایران اقامت کرده‌اند هم ایرانی به حساب می‌آیند. این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: در این میان یک عمل متقابل هم وجود دارد یعنی کسانی که در ایران از اتباع کشوری متولد شوند که در کشور آنها طفل متولد از اتباع ایرانی را تبعه خود می‌دانند، به این ترتیب طبق عمل متقابل ایران آن طفل را ایرانی می‌داند. فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده‌اند و بعد از رسیدن به سن هجده سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی کند نیز ایرانی محسوب شده و تابعیت آنان پذیرفته می‌شود.باید به این لیست زنان خارجی که شوهر ایرانی اختیار می‌کنند و ازدواج آنان از نظر حقوق ایران صحیح است را نیز اضافه کرد. وی ادامه می‌دهد: اتباع خارجی که با رعایت مقررات جمهوری اسلامی ایران تقاضای تابعیت ایرانی می‌کنند و تقاضای آنها پذیرفته می‌شود و زن و اولاد صغیر کسانی که طبق قانون تابعیت ایران را به دست می‌آورند نیز ایرانی به‌حساب می‌آیند.

اصل آزادی ورود و اقامت بیگانگان در ایران
یکی از اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل اصل آزادی ورود، عبور و اقامت بیگانگان است که به موجب آن دولت‌ها نباید هیچ محدودیتی در این خصوص قایل شوند؛ هرچندکه در عمل هر دولتی بنا به مصالح خود و مقتضیات جامعه، محدودیت‌هایی را بر این اصل وارد می‌کند. عقیقی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: ورود و اقامت اتباع بیگانه در ایران تابع قانون «ورود و اقامت اتباع خارجی» مصوب 1310 و آیین‌نامه اجرایی آن است. طبق این قانون، اتباع خارجه برای ورود، اقامت و خروج از ایران باید اجازه مأموران مربوطه را به‌دست آورند؛ این اجازه نیز در قالب روادید یا ویزا در اختیار درخواست کننده قرار می‌گیرد.

انواع اقامت در ایران
وی با بیان اینکه ویزای ورود به ایران، ققط برای 90 روز اقامت در کشور صادر می‌شود می‌گوید: اقامت اتباع خارجه در ایران بر دو قسمت «موقت» و «دائم» تقسیم می‌شود. وی در این باره توصیح می‌دهد: اگر فرد خارجی در خاک ایران مجوز اقامتگاه قانونی دریافت کند اقامتش دائمی خواهد بود، در غیر این صورت اقامت خارجی در ایران، موقت محسوب می‌شود. اما در کل اقامت موقت یا دایم اتباع خارجی در ایران، در صورت وجود شرایط مقرر در قانون، منوط به دریافت پروانه اقامت دایم یا موقت از نیروی انتظامی یعنی پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجاست. به گفته وی به موجب ماده 13 قانون اقامت، هیأت دولت می‌تواند برای حفظ امنیت، مصالح عمومی یا به‌دلیل ملاحظات بهداشتی؛ ورود، اقامت، خروج و عبور اتباع بیگانه را محدود یا مشروط کند.

حداقل‌هایی برای بیگانگان
به گفته عقیقی براساس حقوق بین‌الملل عمومی، دولت‌ها، بر اساس تعهدات بین‌المللی و با در نظر گرفتن مصالح کشور خود باید حداقل حقوقی را برای اتباع بیگانه به رسمیت بشناسند البته این حداقل‌ها در جوامع مختلف، متفاوت است. وی با بیان اینکه اتباع بیگانه در ایران از حقوق عمومی غیرسیاسی و حقوق خصوصی برخوردار هستند می‌گوید: حقوق عمومی غیرسیاسی شامل حق ورود، عبور، توقف، اقامت و خروج و همچنین حق حمایت از جان، مال و حق اشتغال (البته با رعایت قوانین و مقررات مرتبط) می‌شود.این استاد حقوق بین‌الملل ادامه می‌دهد: به موجب ماده 961 قانون مدنی، اتباع خارجه در ایران از حقوق خصوصی برخوردار هستند فقط چند استثنا دارد. این حق، جز در مورد حقوقی است که قانون، آن را صراحتاً منحصر به اتباع ایران کرده است. همچنین مواردی که قانون اتباع خارجه را از آن سلب کرده یا قوانین مربوط به احوال شخصیه که قانون دولت متبوع تبعه خارجه آن را قبول نکرده است. به این مورد باید موادی را که صرفاً برای جامعه ایرانی ایجاد شده است اضافه کرد.

رعایت قانون از سوی اتباع بیگانه
این وکیل دادگستری با بیان اینکه در رعایت قوانین و مقررات فرقی میان اتباع داخلی و خارجی وجود ندارد می‌افزاید: در قوانین گذشته و جاری ایران، همواره اصل بر ممنوعیت حق استملاک بی قید و شرط اموال غیرمنقول برای بیگانگان بوده و به این ترتیب تملک اموال غیرمنقول از سوی بیگانگان محدود شده است. به موجب قانون راجع به «تملک اموال غیرمنقول اتباع خارجی» مصوب سال 1310، تمام اتباع بیگانه باید املاک مزروعی خود را به اتباع ایران بدهند و حق ادامه تملک بر این اموال را ندارند. همچنین به موجب ماده 4 قانون مربوط به «جلب و حمایت سرمایه های خارجی» مصوب سال 1334 و قانون «تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی» مصوب 1380، سرمایه‌گذار خارجی مجاز به تملک زمین نیست. همچنین به موجب ماده 23 قانون «چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران» مصوب 1372، اجاره زمین به اتباع خارجی مجاز و فروش آن مطلقاً ممنوع است.

استثنایی هم هست
در کنار همه ممنوعیت‌هایی که عنوان شد این مواد استثناء‌هایی نیز دارد. به گفته عقیقی بیگانگان مقیم در ایران می‌توانند با جمع یکسری شرایط اموال غیرمنقول بخرند. یعنی اگر بیگانه مقیم ایران، پروانه اقامت معتبر دارد؛ اجازه استملاک منحصر به تملک محل سکونت شخصی و محل کسب است؛ ملک موردنظر در نقاط مرزی نبوده و در کشور متبوع متقاضی، اتباع ایرانی هم حق استملاک داشته باشند (شرط عمل متقابل)؛ متقاضی تعهد کند در صورتیکه اقامتگاه دایمی خود را تغییر داد، ملک مورد تقاضا را حداکثر تا شش ماه منتقل می‌کند؛ تقاضا مخالف با مقررات عهدی دولت ایران نباشد و از وزارت امور خارجه ایران کسب اجازه کرده باشد؛ می‌تواند صاحب ملک شود.وی در مورد سرمایه‌گذاری این افراد نیز می‌گوید: سرمایه‌گذاری خارجی در ایران براساس مقررات کشور مجاز است و هر سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند برای انجام فعالیت‌های تولیدی در زمینه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی مبادرت به سرمایه‌گذاری کند. همچنین باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاری‌هایی مشمول مزایا و حمایت‌های قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی مصوب 1381 قرار می‌گیرند که مجوز دریافت کرده اند.
روش‌های پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت‌های دولتی
عقیقی با بیان این که پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی براساس قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی و ضوابط مندرج در آیین نامه اجرایی آن روش‌هایی دارد می‌گوید: در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، سرمایه‌گذاری در تمام زمینه‌های مجاز برای فعالیت بخش خصوصی امکانپذیر است و محدودیتی از نظر درصد مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد.این حقوقدان درباره سرمایه‌گذاری در چارچوب ترتیبات قراردادی شامل انواع روش‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری، بیع متقابل و مشارکت مدنی نیز می‌گوید: برابر قانون جبران زیان سرمایه گذاری خارجی ناشی از ممنوعیت و یا توقف اجرای موافقت نامه مالی بر اثر وضع قانون و یا تصمیمات دولت، حداکثر تا سقف اقساط سررسید شده توسط دولت تضمین می‌شود.
همچنین در روش‌های ساخت، بهره‌برداری، واگذاری و مشارکت مدنی، خرید کالا و خدمات تولیدی طرح مورد سرمایه گذاری، توسط دستگاه دولتی طرف قرارداد، در چارچوب مقررات قانونی تضمین می‌شود. وی اضافه می کند: هیات سرمایه‌گذاری خارجی مسئولیت بررسی و اخذ تصمیم نسبت به تمام درخواست‌های سرمایه گذاری را داشته و سرمایه‌گذاران، درخواست کتبی خود را همراه مدارکی که در نمونه مربوط مشخص شده است به سازمان «سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» تسلیم می‌کنند. سازمان نیز پس از بررسی‌های لازم و اخذ نظر وزارتخانه مربوطه، درخواست سرمایه‌گذاری را همراه نظر کارشناسی سازمان، حداکثر ظرف مدت 15 روز کاری در هیات مطرح خواهد کرد. وی تاکید می‌کند: اگر وزارتخانه ظرف مدت 10 روز از تاریخ وصول استعلام نظر خود را اعلام نکند این اتفاق نشانه موافقت آن وزارتخانه با سرمایه‌گذار تلقی می‌شود و مجوز سرمایه‌گذاری بعد از تنظیم و با تائید و امضای وزیر امور اقتصادی و دارائی در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.

شرایط فعالیت شرکت‌های خارجی
به موجب قانون «اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی» مصوب 1376 و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب 1378، شرکت‌های خارجی که در کشور محل ثبت خود قانونی باشند مشروط به عمل متقابل ازسوی کشور متبوع، می‌توانند در زمینه‌هایی که ایران تعیین می‌کند فعالیت کنند.
وی درباره زمینه‌های فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران نیز می‌گوید: شرکت‌های خارجی در ایران می‌توانند در زمینه خدمات بعد از فروش کالاها، انجام عملیات اجرائی، قراردادهایی که بین اشخاص ایرانی و شرکت خارجی منعقد می‌شود؛ بررسی و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری شرکت خارجی؛ همکاری با شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی برای انجام کار در کشورهای ثالث؛ افزایش صادرات غیرنفتی ایران و انتقال دانش فنی و فن‌آوری و انجام فعالیت‌هایی که مجوز آن توسط دستگاه‌های دولتی که به‌طور قانونی مجاز به صدور مجوز هستند صادر می‌شود، فعالیت کنند.
۲۷ دی ۹۴ ، ۱۴:۲۰ سیما حقیقی
با حرف های آقای منصور صادقی موافقم.
هشدار: سلام تازگی ها مد شده بعد از چند سال زندگی یا از همان ابتدا برای مهریه خانه به نام زن می شود و این به عنوان یک لطف از طرف مرد به زن تلقی می شود. در حالی که این موضوع باعث از بین رفتن اقتدار مرد در خانه شده و بسیاری از طلاق ها به این دلیل است.
فمنیست در درجه اول به خود زن آسیب می زند. زنی که خودش را از نعمت همسر بودن و مادر بودن محروم می کند حتی اگر رییس جمهور هم باشد باز هم یک پایش می لنگد. به مذهبی بودن یا نبودن هم ربطی ندارد. خلقت بشر است. ممنونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی